Uanset om masten er taget af båden, eller den har stået på båden i vinter, er der nogle ting som skal tjekkes. Det kan sikre dig imod dårlige og dyre oplevelser i sæsonen.

En mast er udsat for meget i sin levetid. Mange voldsomme ryk, konstante vibartioner og ikke mindst saltvands nådesløse slidtage. Derfor er en af forårets vigtige opgaver, at få sikret sig at alt er som det skal være. Her giver vi dig en guide til nogle af de ting du bør tjekke.

Vi råder alle som skal have båden stående på land, med masten på, til at tage en tur op ad masten. Det er for at tjekke om riggen er taget skade i løbet af sæsonen. Rent forsikringsmæssigt er det en god ide at gennemgå masten, da der kan argumenteres for at det ikke er en ældre skade, som er kommet gennem årene og i stedet er en pludselig opstået skade. 

 

Rustfrie beslag og alumaster

En aluminiumsmasts store udfordring er tæring omkring de rustfrie beslag. Forskellene imellem aluminium og rustfri skaber galvanisk tæring, når der kommer vand imellem. Masten er beskyttet på ydersiden, men hvis der er huller, eksempelvis ved popnitter, er det svært at undgå korrosionen. Af samme grund bør man altid benytte popnitter af monel-metal. Og så hellere skifte en popnitte en gang for meget, end for lidt. 

 

Mastetjek

1: Tjek de rustfrie beslag om de er intakte og fastgjorte. Der skal siges at når man har en aluminium mast, og der er rustfri beslag og popnitter på, så skal man som altid tjekke for tæring da aluminium tære ved kontakt med rustfrit stål.

2: Tjek på vej op i masten er om der er lus på wirerne. Hvis der er lus på så råder vi folk at skrifte dem med det samme, da det hurtigt kan blive værre.

3: Tjek dine salingshorn for styrkemæssige skader, og manglende beskyttelse som kan resultere i at dine sejl revner under sejlads.

4: Når du alligevel er oppe i masten så tjek dine lanterner om de er intakte og fuldt funktionelle

5: Beskyt din maste profil start fra toppen af masten og arbejd dig ned ad masten med voks eller mastepleje.

Vi råder altid folk til at tage masten af båden mindst hvert andet år for at gennemgå riggen totalt. Det skal gøres på alle ovennævnte punkter, samt gennemgang af terminaler og indfræstninger. Det er desuden en stor fordel at tage fald, hal og reb ud af masten og afferske dem godt. Hæng dem et tørt sted vinteren over for på den måde at give det længere levetid. 

 

Tovværket mister styrke

Husk også altid at tjekke dit tovværk ved sæsonstart, da det altid springer når du mindst venter det. Selvom brudstyrken på tovet oftest overgår hvad der er brug for på båden kan det alligevel svigte Liros har dokumenteret sagen og har haft testet et 15 år gammelt stykke tov på deres testbænk og det viste sig at tovet havde mistet 90% af sin oprindelige brudstyrke. Derfor bør man tjekke og udskifte bådens tov jævnligt, så der ikke sker nogen ubehagelige overraskelser, i løbet af sæsonen. Læs artiklen her..