Vær god ved din batteribank

Når et batteri står, vil der ske en løbende afladning og dermed falder spændingen i batteriet, derfor er marineladeren en meget vigtig ting for bådejere.

Når foråret kommer og båden skal i vandet, får mange bådejere sig en ubehagelig overraskelse. Batteribanken virker pludselig ikke og der er ikke størm til at starte motoren. Det sker fordi batterier er sårbare overfor kulde, når de er afladet. Over tid vil et batteri løbende blive afladet og er dette sket, samtidig med at der kommer frost, vil batteriet blive nedbrudt. Derfor bør du altid overveje at lade jævnligt på batteriet med en intelligent marinelader. 

Facts om batteriopladere

Batteriopladerens vigtigste egenskab er, at have den mest nøjagtige spænding under opladningscyklussen. Hvis spændingen er for høj, vil batteriet komme til at koge og senere hen kan det have den konsekvens at det går i stykker. Kort sagt så bliver batteriet ubrugeligt på grund af udtørrede celler og korrosion i sprækkerne inde i batteriet, hvilket forårsages af en høj syrekoncentration og overophedning under opladning. Hvis spændingen er for lav fra en oplader kan det medfører at et batteri, der ikke er fuldt opladet når laderen viser at batteriet er fuldt opladet. Konsekvensen er at batteriet løbende vil tabe kapacitet, indtil det ender med at være ubrugeligt. I værste tilfælde kan batterivæsken fryse når vinteren sætter ind og båden er på land. I et fuldt opladet batteri vil det fryse ved -70°C, hvorimod et afladet batteri kan fryse ved 0°C

Den løbende afladning er dog mindre hvis man har eksempelvis AGM batterier eller et Gel forbrugs batteri og de er derfor mere hårdføre.

Vi anbefaler at man løbende lader på sit batteri. En god hovedregel er aldrig at tage et batteri i brug under 12,5 V. Men når det er koldt kræver det ekstra opladning at få batteriet op på 100%. Hvis du vil se hvor meget der er tilbage på batteriet kan du måle spændingen over polerne.

100% > 12,7V

80% = 12,5V

60% = 12,3V

40% = 12,1V

0% < 11,7V

Som minimum skal du sørge for at have haft en lader på batteriet, inden du sætter forbrug til det. Ellers risiker du at beskadige batteriet da væsken vil sulfatere. Specielt et startbatteri kan tage skade hvis det har stået hele vinteren og du starter motoren med lav spænding.

En Ctek lader har en helt speciel ladekurve der gør at batteriet er effektivt endnu længere. I korte træk kombinerer den pulsladere og switch-mode ladere. Den deler det op i 8 trin og alt efter temperatur, lader den med forskellig spænding. Hvis batteriet kun er lidt afladet skal der kun pulslades, men hvis
det er længere nede, er det vigtigt at få afsulfateret først. Det giver længere batterilevetid og den merpris man betaler i forhold til en billig lader, vil hurtigt tjene sig hjem.

 

C-TEK M45 og M100 marineladere

Selv mindre både med 12V-batterier kan have en batteribank fra 75Ah og op til 150 Ah. Til vedligeholdelsesopladning kræver det en oplader, der er designet til at kunne klare marinemiljø. M-45 er en 4-trins oplader med unikke funktioner, såsom desulfatering og sikker vedligeholdelsesopladning mellem sæsonerne. M100 laderne er en fuldautomatisk 8-trins batterioplader der leverer 7 amp. Begge opladere analysere om batteriet kan bevare den rigtige opladning og fjerner skadelige blysulfatkrystaller og giver en dermed en effektiv opladning.

Ctek M45 og M100 marineladere er IP65 godkendte, hvilket betyder at de er stænk og støvtætte

M100 laderne er installeret med den praktiske Recon-mode, som genetablere batteriet efter en dyb afladning. Hvilket kan forekomme unde lange kapsejladser og lange ture på havet.

 

C-TEK M200 & M300 Marineladere

M200 og M300 er den perfekte løsning til dem, der skal oplade store 12 V-batterier. Opladerne har fire meter lange sekundære kabler, og en temperatursensor som optimere opladningen uanset temperaturen. Dette giver en større fleksibilitet i permanente installationer. Ctek M200 og M300 ladere er fuldautomatiske 8-trins opladere, der leverer henholdsvis 15A og 25A, som er ideelt til batterier mellem 28-300Ah for M200 og 40-500A for M300 til den daglige  vedligeholdelsesopladning på batteriet eller batteribanken .

M200 og M300 analyserer til batteri eller batteri bank, og kan bevare opladningen. Opladerne er designet til at fjerne skadelige blysulfatkrystaller, og giver en effektiv opladning og skifter automatisk til sikker vedligeholdelsesopladning, når batteriet er fuldt opladet.

Begge batteriladere har en såkaldt Recond-mode, som genoplader batteriet på den bedst mulige måde efter en evt. dyb afladning, som oftest kan forekomme på lange ture eller kapsejladser, hvor man ikke har mulighed for ladning fra en motor.

NB: Ctek M300 kan paraelle opkobles. Eksempelvis hvis du har du M300 batteriopladere som yder 25 amp hver. Kan du koble dem sammen så de yder 50amp.

Begge batteriopladere er ip44 godkendte og er dermed godkendt til udendørs brug . 

 

Victron Ladere

Victron har mere end 30 års erfaring i udvikling og produktion af ladere. Victron har som en af de førende indenfor Ladere til både formået at udfylde hele paletten, så alle typer bådejere kan købe den lader som passer dem bedst lige muligt, lige fra mindste installationer i lystbåde og hele trappen op til anlæg på store kommercielle skibe. I denne artikel vil vi komme ind på følgende ladere fra Victron IP65, IP22, IP67.

 

IP65

IP65 laderen med og uden DC stik er en utrolig modstandsdygtig marinelader, som er modstandsdygtig over for vand, stød og de fleste kemiske produkter der findes i hverdagen. IP65 er en lukket lader uden blæser, ingen blæser - ingen støj, ”se det er smart”, og nok noget af det som gør den til sejlernes fortrukne valg her i Danmark. Laderen fås i forskellige størrelser alt efter hvor mange ampere den skal kunne klare, men fælles for dem alle er at de er udstyret med et 7 trins ladesystem. Noget andet som gør IP65 så populær, er at du kan genanvende døde batterier, altså batterier som er fuldt afladte. Dvs. at hvis du ligger i havnen og har et batteri, eller en batteribank som er fuldt afladt og defekte, så kan du koble laderen op til landstrøm, og forbinde den til batteribanken i princippet som en automatisk strømforsyning. Derudover har laderen nogle fantastiske funktioner som gør laderen en alsidig lader med mange funktioner og installations muligheder. Heraf kan der nævnes førlængelse af batteriers leve tid ved hjælp af lade kurven, samt lavenergitilstand til opladning af mindre batterier.  

Når alt kommer til at er marineladeren meget alsidig med mange installations muligheder til bådejeren.

 

 

Blue Power IP22-battterioplader.

IP22 laderen er pt. den mest effektive lader fra Victrons produkt palette. Victron IP22 har en ydeevne op til 94 % og kan fremvise et varmespild, der er op til fire gange mindre sammenlignet med industristandarden fra andre producenter. Når dit batteri eksempelvis er fuldt opladet, sænkes energiforbruget til under 0,5 watt på laderen, hvilket er mellem fem til ti gange bedre end industristandarden. Dvs. at du ikke spilder den kostbare strøm, som du har på båden og får maksimalt ud af laderen når den er i brug.

Ip22 har en såkaldt NIGHT og LOW indstilling. Du kender sikkert godt det med at ligge i køjen en sommer aften efter en længere tur på vandet. Du har som normalt koblet båden til landstrøm, hvilket sikre at der bliver ladet på dine batterier. Det er bare knap så dejligt når man ligger og skal sove og laderen blæser derudaf. Når opladeren er i NIGHT eller LOW tilstand, sænkes udgangsstrømmen til maks. 25 % af den nominelle udgang og opladeren er fuldstændig lydløs. NIGHT tilstand slutter automatisk efter 8 timer. LOW tilstand kan afsluttes manuelt. Udover nævnte funktioner så har den også alle funktioner som IP65.

 

Ip67

Victron IP67 Fuldstændig indkapslet lader som er 100% vandtæt, stød- og antændelsessikret. Der er ikke på noget tidspunkt nogen mulighed for at Vand, olie eller snavs ville kunne beskadige Blue Power-opladeren, når den er monteret i båden, hvilket gør den til den mest hårdfører lader fra victron. Flere bådejere har problemer med at få monteret laderer et tørt og sikkert sted i båden, hvor laderen kan passe sig selv. Det er IP67 fuldstændig ligeglad med. Laderen er udført af støbt aluminium, og de elektroniske komponenter er indstøbt i plast. IP67 har et meget lavt eget forbrug som er på kun 1 watt og den 4 trins adaptiv ladekurve, tager højde for, afladet batterier, hvilket forlænger levetiden på batteriet eller batteribanken i båden.

Funktionen ”Storage mode” vedligeholder dit batteri eller batteribank, når det ikke bliver brugt. Denne funktion bruger Sejlere ofte når båden opbevares i en længere periode, som ofte er når båden er på land i vinterhalvåret. Denne funktion bruges og så som strømforsyning på båden som har fast strømforsyning.

En funktion som man ikke kan lade være med at ligge mærke til er at IP67 er temperatur beskyttet. Dvs. sige at du uden problemer kan montere laderen i et maskinrum, bag reoler og andre steder hvor der endten er meget varmt eller uden mulighed for lufttilførsel, hvilket ofte er problemet i mindre både.

Når alt kommer til alt er IP67 Særdeles velegnet til åbne både, ribbåde og andre både udsat for hårdt miljø.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bådudstyr og marinetilbehør til danske sejlere