Forår = Voks, primer og bundfarve

Selv den største rejse starter med det første skridt. Sådan er det også med forårsklargøringen, der altid starter med en grundig rengøring af båden. 


Start med at vaske overbygning og fribord med Jotun Bådvask, så båden er ren, affedtet og fri for salt. Genstridige områder på fribordet, ved vandlinien eller nær udstødningen, rengøres med Jotuns Vandlinierens. Det er et rent vidundermiddel, som også kan bruges til propeller og drev, hvis der er mærker fra ruer.

Glasfiberbåde:

Er fribordet mat og ridset, er det tid for en gang Jotun Robbing, der både renser helt i bund og polerer. Påfør massen og poler med maskine, hvis du ikke har overarme som en sumo-bryder. Er fribordet tilfredsstillende, kan man nøjes med at fjerne gammel voks med
Jotun Gelcoatrens. Gamle vokslag har det med at gulne og bør fjernes, inden man påfører ny overfladebehandling.

Nu skal man gøre et valg:

Er man lidt bevidst om, hvad man bruger sin tid på, er der tid at spare, ved at anvende Jotun Shiny Polervax. -flydende polervoks, der renser og beskytter, også god til efterbehandling i løbet af året.Er man ikke meget for sved på panden, er den nemmeste måde at efterbehandle på Jotun Easy Wax. Den er flydende og giver en fantastisk holdbar overflade, som holder i utrolig lang tid. Dette produkt er også til efterbehandling.Er man hard core, og vil have høj glans på gelcoaten, er der kun én vej… Jotun Hard Vax. Den får både panden og gelcoaten til at funkle og holder på båden i en hel sæson. Kan efterbehandles med et af de ovenstående produkter.

 

Træbåde:

Er fribordet intakt, kan det behandles som et glasfiberfribord. Vælg den type voks, du har det bedst med. Er malingen skallet af uden grund, er der med stor sikkerhed noget galt inden under. Fugt er oftest grunden til blærer eller maling der slipper træet. Små vindrevner, kalve, eller utætte landinger kan tætnes med Jotun Farm 80 eller Farm 100. Det er vigtigt at bunden er tør og mættet med en grundingsolie, f.eks. Jotun Clipper 1 olie, inden toplakken påføres. Start med Jotun Yachting Speed Undercoat A+B, der flyder meget flot sammen og giver en ekstrem jævn overflade. Derefter efterbehandles med en toplak. Vælg enten Jotun Topgloss der er
to-komponent, eller Jotun Top One der er et-komponent.

Lak:

Til et-komponent lakerede flader, benyttes Jotun Clipper II lak, der binder på alle tidligere lakerede flader. Er det nyt eller er det slebet i bund, mættes først med Jotun Clipper I grundingsolie. Ønsker man en gylden overflade vælges Jotun Ravilak, der giver en dejlig varm glød. OlieOverflader der er behandlet med olie, vedligeholdes med Jotun Benar Marine. Er træet mættet skal man ikke grunde med Jotun Clipper I, men kan umiddelbart opbygge den fornødne lagtykkelse. Ved nyt eller ubehandlet træ, mættes først med Jotun Clipper I, hvorefter den ønskede lagtykkelse opbygges med Jotun Benar Marine olie.

Lidt om bundfarve:

Alle både, der ligger fast i vandet skal have bundmaling, der indeholder en
eller anden form for gift, som forhindrer begroning af skibsbunden. Men overse ikke vigtigheden af at holde båden tæt, så skroget ikke suger vand til sig. Nyere både er normalt tilstrækkeligt primet under bundfarven, mens ældre både kan være mangelfuldt behandlet.

Man starter fra bunden:

Er bundfarve og primer fjernet, skal man først spartle evt. ujævnheder. Med Jotun Epoxy Repair A+B, eller Jotun Yachting Osmoshell A+B. Osmoshell er peciel til områder, hvor der har været Osmose angreb, begge er anvendelige både over og under vandlinien. Køl, aksel-bukke og ror-beslag mv. behandles med Jotun Epoxy Yacht Primer, der er speciel udviklet til ekstra høj beskyttelse af jerndele.

Skibsbunden behandles med Jotun Antipest Epoxy Primer, der er udviklet til glasfiber, men også meget anvendelig til stål og letmetal både. Til sidst skal der primes med Jotun Vinyl Primer, der både beskytter og giver en fantastisk vedhæftning mellem skrog og bundfarve.

Den er for øvrigt også meget anvendelig på træbåde, til beskyttelse af metaldele, eller for optimal vedhæftning på træ. Blød bundfarve frigør gift efterhånden som laget slides væk under sejlads, derfor skal bundfarven påføres i en bestemt tykkelse for at have virkning i hele sæsonen. Blød bundfarve fra Jotun kan påføres anden blød og hård bundfarve uden videre.

Hård bundfarve indeholder gift i ”små lommer”, der langsomt siver ud og beskytter mod begroning. Laget bliver ikke slidt af, og kan ikke smøres oven på blød bundfarve uden der først primet med Jotuns Vinylprimer Miljø bundmaling. Jotuns Non Stop ECO er en avanceret vandbaseret selvpolerende bundmaling, der ikke indeholder biocider. Den fungerer ved at begroning forsvinder under sejlads sammen med det yderste lag bundfarve. Malingen er meget anvendelig på søer og i vandløb, eller hvis man vil gøre noget specielt for miljøet. Der skal altid primes med JotunVinylprimer, inden der behandles med Jotun Non Stop ECO.

Bådudstyr og marinetilbehør til danske sejlere